Tarikh | 24/06/2011 |
Kelas | Tahun 1 |
Masa dan tempoh | 9.15pagi -10.15pagi |
Bilangan Murid | 35 orang (15L,20P) |
Umur Murid | 7 tahun |
Mata pelajaran | Bahasa Melayu |
Tema | Kenali Haiwan |
Tajuk | Melawat ke Zoo |
Hasil Pembelajaran : Fokus Utama 5.1Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca. Aras 1 (a)membaca ayat dalam teks yang mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk. (b)memahami perkataan,frasa dan ayat yang dibaca. Fokus Sampingan 2.2melaporkan sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang sesuai dan tepat. Aras1(a)mengumumkan sesuatu perkara kepada orang lain dengan menggunakan bahasa yang betul. | |
Objektif Pelajaran | Di akhir pelajaran ini,murid akan dapat:-
|
Sistem Bahasa |
hidupan ternak. |
Pengisian Kurikulum |
a.Kemahiran Berfikir-menjana idea b.Pembelajaran Kontekstual-Pengalaman hidup dengan haiwan. c.Kecerdasan Pelbagai-Mencatat nota |
Bahan Bantu Mengajar | LCD,Komputer,audio visual, Skrin,Perisian microsoft power point. |
Pengetahuan Sedia Ada |
|
LANGKAH | AKTIVITI | Catatan |
Set Induksi ( 5 minit) | 1. Sebahagian murid telah menggunakan komputer. 2. Guru menayangkan klip video kepada murid. 3. Murid melihat yang ditunjukkan slide gambar di skrin. (Gambar hutan) 4. Guru bersoal-jawab dengan murid tentang gambar. Contohnya:- i. Ini gambar apa? ii. Apakah benda yang anda lihat di hutan? 5. Guru meminta murid untuk mengenali tajuk pengajaran dan pembelajaran hari ini. | |
Langkah 1 ( 15 minit) | 1. Guru memperlihatkan nyayian lagu haiwan kepada murid. 2. Guru menunjukkan slaid gambar haiwan liar dan haiwan ternakan. 3. Murid-murid menyebut nama haiwan liar dan haiwan ternakan. 4. Murid-murid mengeja dan membaca nama haiwan. 5. Murid-murid menjawab soalan yang telah disediakan oleh guru dengan mengunakan komputer. 6. Murid bermain dengan aktiviti interaktif : a. Kuiz | Mod Tutorial |
Langkah 2 ( 15 minit) | 1. Guru menunjukkan slaid gambar haiwan. 2. Murid-murid menyatakan bunyi haiwan. 4. Murid-murid menjawab soalan yang telah disediakan oleh guru dengan mengunakan komputer. | Mod Aplikasi |
Langkah 3 ( 20 minit) | 1.Murid dibahagikan kepada beberapa Kumpulan. 2. Guru meminta murid-murid mencari gambar haiwan di laman web dan menyatakan sifat-sifat haiwan. 3. Murid-murid menghantar aktiviti kumpulan kepada guru melalui e-mel. 7. Beberapa kumpulan membuat pembentangan. 8. Guru dan murid –murid membuat perbincangan. | Mod Aplikasi Mod Komunikasi |
Penutup ( 5 minit) | 1. Murid diminta membuat refleksi tentang pengajaran dan pembelajaran. 2. Murid menyanyi mengikut muzik lagu haiwan. 3. Guru memberi lembaran kerja sebagai kerja rumah. | Mod Tutorial |
background-color: white;
0 comments:
Post a Comment